Ako pasivno slušanje muzike ima snažan uticaj na decu, možete samo zamisliti koji kvalitet donosi aktivno učestvovanje dece u stvaranju muzike, kaže Lena Plavšić, psiholog i art terapeut.
"Moj Oscar star je svega 16 meseci, a ja ga vodim u operu. Zacelo se pitate da li je ovaj svet poludeo?" – prenosi pisanje škotske novinarke Sare Urwin Jones Jutarnji list. Ona je jedna od 12 majki koje su zajedno sa svojim bebama prve uključile u Baby O projekat, šou program namenjen bebama od šest do 18 meseci starosti. Program traje 30 minuta, a uključuje arije o pčelama, patkama i gumenim čizmicama.
"Kada sam spomenula ideju opere za bebe, neki su me ljudi gledali kao da sam luda. Zakolutali bi očima i rekli: ‘Ne možeš očekivati da će šestomesečno dete sedeti i slušati kako se izvodi Wagner’", ispričala je Jane Davidson, direktorka Odseka za obrazovanje u škotskoj operi u Edinburghu, koja je lansirala projekat Baby O. "Naravno, bebama ne puštamo Wagnera, nego muziku koja je prilagođena njihovom uzrastu", istakla je Davidson.
Muziku za operu komponovala je Rachel Drury, kompozitorka koja se bavi i istraživanjem dečjeg razvoja. "Kod beba u dobi između šest i 18 meseci počinju se razvijati glasovi i one tada razvijaju svoje komunikacijske sposobnosti", ispričala je Drury koja je pre dve godine osmislila projekat Baby O i zatim ga predložila Jane Davidson. Njih dve zatim su neko vreme oblilazile jaslice kako bi otkrile šta bebe vole da slušaju. "Otkrile smo da bebe vole sve stvari za koje smo mislili da su im mrske: vrlo visoke i vrlo niske zvukove", naglasila je Rachel Drury u čijoj operi nastupa troje pevača.
"Nikad ga nisam videla da tako dugo mirno sedi"
Premijera Baby O održana je početkom maja u Lemon Tree Theatre u Aberdeenu gde su se majke i njihove bebice najpre opskrbile obrocima organski proizvedene hrane. Kada je zvono zazvonilo za početak opere, majke su upozorili da tridesetak minuta, tokom izvođenja programa, bebe drže u krilu. Zatim je usledilo pola sata muzičkog eksperimenta kako za bebe, tako i za njihove majke.
"Nikada ga pre nisam videla da tako dugo mirno sedi – ispričala je Esther, majka 18-mesečnog Joshue. Neke bebe poput 16-mesečne Maye nisu bile tako mirne pa je njena majka Anna iznela predlog za neke izmene u operi. "Bilo bi sjajno kada bismo imali deo programa u kome bi se deca mogla malo prošetati među izvođačima – predložila je Anna, inače učiteljica u osnovnoj školi.
Zadovoljna interesom škotskih majki i njihovih beba, Jane Davidson namerava proširiti svoj projekat za koji smatra da će pomoći u razumevanju uticaja muzike na vrlo malu decu.
"Slušanje bilo koje harmonične muzike uživo ima snažan uticaj na dete, na njegov mozak, fiziološki sistem i emocionalni doživljaj sveta. U tom smislu podržavam ovaj projekat, ali smatram da opera i klasična muzika nisu jedine s blagotvornim delovanjem. Treba uvek uzeti u obzir i interkulturalne razlike u doživljavanju i izvođenju muzike, jer nešto što je nasem uhu ugodno i prihvatljivo ne mora biti i nekome iz druge kulture", komentarisala je Lena Plavšić, psiholog i art terapeut, za Jutarnji list.
Komentari (0)